Барма

Новела


Петро Панч


←Червоний шлях, 1924

головна



Сіряки, саєти, лапті, лак... І сунуть вони в фанатичній нестямі лісками-перелісками з під солом’яних стріх, і кам’яними кварталами із міщанських улог; сунуть із року в рік, туди до передмістя, де під фабричними димарями хоро доживає свій вік ветха церковця. А над містом дзенькає турботний день, розмірно дихають заводи і дріжать радіо-щогли від хвиль, посланих в Європу, у світ.

Сунуть лапті, лак, як отара з пасовиська, і товсторуними баранами виглядають поміж них тіні в чорних рясах, з клобуками в руках. Там десь, коло церковці, коло “озерянської”, вони надінуть їх на засмальцьовані голови і всім нутром почнуть викликати бога.

... А над бур’яновими степами вже промайнули століття і дзвінко впали на брук міста...

Бабуся Карпиха, важко опираючись на коцюбу, поспішає й собі за чорною рясою і думає про степ, про телицю на тому степу, а питає про ікону:

— А коли-ж воно винос?

— Зараз, бабусьо, зараз!

— О, хоч би вже скоріше: нездужаю, мої голубоньки, стара вже я дуже, ніжоньки болять.

— Хіба здалеку, бабусьо?

— Ох, голубонько, здалеку... Пішки, голубоньки... Теличка у мене заслабла, дома, там—на степу. Кажуть люде “озерянській” би треба...

Трясуться ноги в баби Карпихи і спина болить: сідає баба на законі, тяжко дихає, а згадає про слабеньку теличку, згадає про озерянську ікону чудодійну і засвітиться в старечих очах далека надія, мов осіннє сонце на шкляному каміньці, тоді баба пнеться знову на коцюбу і знову шкрибе зашкарублими чобітьми порох по шляху...

Іде баба Карпиха, а думка, мов порпаючись у-попілі, поволі малює перед нею ікони, охресть малює, передмістя і, раптом, місто. Баба злякано підносить тоді до нього підсліпуваті очі, зупиняється і відчуває ще більшу втому в ногах, і як болить поперек. І хочеться бабі присісти, відпочити, але краще вже там, перед образом... упаде на коліна, створить молитву й відпочине вона, як на лоні матери.

І знову шкребе баба зашкарублими чобітьми порох на шляху і підпирає облізлими бровами лоба, аби не думати про страшне й невідоме їй місто.

*

За іконою йшли з охрестю до озерянської церкви, а церква на горі, і довкола ограда.

Байдуже сонце жовтінням миготить на хрестах, на банях.

Глухо долітає шум від подиху міста.

Ходить в ограді “двадцятка” старої церкви... Похожає “двадцятка”, як козаки на варті, пильно приглядається до шляху із міста і думає вслух...

— Ач, скільки суне!

Придивляється і дід Максим:

— Нехай сунуть, а ви менше, як за п’ятдесят не віддавайте!

— Добре діду! Гей там, не пускайте в ограду!

— Геть від воріт—отара!

— Чого там геть, он архирей ідуть—відчиняйте!

— Який архирей, новий? більшовицький? ідіть з ним до біса!

До воріт підходять корогви, хрести, люде: ніби море послало свою хвилю.

— Во ім'я отця...

— Та ви слухайте, не той, а як дасте п'ятдесят...

— Во ім'я отця і сина...

— П'ятдесят бомажок то й візьмете ікону, бо ми теж...

За гратами воріт, мов вітер шумить:

— За святиню?... чудодійну?

— Бузувіри!

Налітає хвиля запінена:

— Дави на ворота!...

Затріщали, не витримали, розчинились.

Відійшла “двадцятка” до паперти. Шипоче за спинами дід Максим: “не давайте”!

Знялись руки з хрестом догори, зашуміло:

— Тридцять!..

— двадцять!..

— десять!..

— Схаменіться люде, ви-ж православні... Ламай!

Налетіла хвиля запінена: затріщали, не витримали двері, розчинилися.

І в церкві:

Натовп коло налою, натовп роздратований. На налої ікона “чудотворна”, озерянська, і ще ікона “троєрушниця”.

А навколо, мов шамани:

— Не дасте,— умремо, не попустимо! Дивись там хлопці!

— Святий, владико, та скажіть же!..

Давлять, тискають владику, підняв він хреста високо:

— Слава отцю,— беріть...

Здіймається піна, шумує:

— Ку-куди?, а геть із церкви!

Гвалт, гармидер.

Пролазе бабуся Карпиха (там десь теличка в степу), норовить бабуся по-під руками до ікони молитву створить. Простягла уже губи, як пару засохлих шкаралуп, і очі засяли надійно, а над головою, як довбня—кулак. Відсахнулася баба і захистилась хрестом. Не може вона цього зрозуміти, взяти у тям.

Іще раз хтось із серцем сказав:

— Та беріть же ікону!

І в бризки розсипалась хвиля—нахрясли раптом, з молитвою:

— І си—

— на!

— Ай, ой! Назад!

Злетів з архирея клобук.

Зашумувала піна над виром: хлинув натовп назад, до притвору...

*

На порозі відсахнувся архирей, глянув поруч на рясу, на ікону в руках і тихо зпід руки запитав:

— Отче, Мардарію, що ж ти преш, нерозумний?

— Ікону, владико святий!

— Та це-ж троєрушниця, отче Мардарій.

Тоді очі Мардарій до неба і—дико завив: “і нині, і прісно і навіки!..”

Процесія з охрестю, мов купа осениці, спустилась з гори... і посунулись свити ликом по бруку, туди, де починається місто, де ритмично дихають заводи. А бабуся все тиснеться поміж люде наперед. їй би молитву створити прямо перед образом святим, озерянським і тоді-б може теличка там десь в степу ожила... тут би створити, до міста-б не йти.

А процесія з охрестю все суне вперед і, раптом... дихнуло місто, мов нестримний водоспад—о “училась охресть і уперто вперед.

А прямо назустріч з частками мишин грузовик, зачмихав, загремів:

— Стережіться, бабусьо!

Кидається баба Карпиха у бік, а поруч, під вухом:

— Кра-кра-кра!

— Ох, горенько, та світе-ж мій!

Метнулась коцюба на середину вулиці, а за нею стара. Мигнули над нею вікна трамваю:

— Ой, рятуйте!...

Зашкрябали зашкарублі чоботи по бруку, і кинулась баба просто на дроти, а губи бліді, мов земляні хробаки, шепочуть в смертельному страсі:

— Піду, вернусь... тільки молитву створю!..

Але раптом, і знову назустріч, авто, а в ньому смарагдові очиці дітей З надмірної мочи рявкнуло авто: охресть уростічь,— стратилась баба:

— Ой, лишенько—та, матінько-ж моя!

Не туди поступилась: дзенькнуло, зачинилась—упала...

— Ай—й!.. а-а...

Хтось наступив важким чоботом на скроню...

Мигнули над головою ризи золоті...

І рігвід ікони і... ноги, ноги...

А далі...

... Яскряво фаркнув соняшний день там, десь у степу і... раптом... згасло усе...


Харків, 1924 р.